Search Box

Custom Search

Thursday, July 30, 2009

Akaun Suwa - Kekurangan Peruntukan

Q :eSalina: saya staf di SJK. Nak tanya ckit... Kalau kutipan PIBG belum dibuat, bagaimana caranya untuk membuat bayaran Kertas Ujian Awal & pertengahan tahun, Baki yang ada pada tahun lalu tidak mencukupi.

A : eSalina terima kasih kerana bertanya. Seperti sedia maklum semua sekolah lambat membuat kutipan yuran kerana menunggu hasil daripada mesyuarat Agong PIBG Semalaysia dan kata putus daripada kementerian. Walaubagaimana pun pada bulan jun/julai semua seperti semua sedia maklum kutipan yuran adalah ditentukan pada mesyuarat agong PIBG sekolah masing-masing . Mungkin ada yang menentukan RM10 ringgit sahaja dan mungkin ada yang menentukan lebih dari RM 100. Itu terpulang kepada ibu bapa dan PIBG sekolah terbabit samaada mahu anak-anak mereka mendapat aktiviti atau program-program tambahan ataupun tidak. Malah mungkin juga ada sekolah yang tidak akan menjalankan aktiviti tambahan yang lain kerana diluar kemampuan kewangan.
Oleh itu eSalina berkenaan masalah puan saya cadangkan untuk memohon pindah peruntukan diantara peruntukan Kumpulan Wang Suwa ataupun diantara kumpulan bantuan perkapita (PCG) mata pelajaran dan bukan mata pelajaran etc.
Sila buat rujukan di buku tatacara pengurusan kewangan dan perakaunan kumpulan wang sekolah dimuka surat 293 dan selanjutnya. Harap ini dapat membantu. ^_^
Share/Bookmark

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Blog Walking